Archive for February, 2008

DAKWAH FARDHIAH- Marhalah Pertama dan Kedua..

Marhalah Pertama
Marhalah pertama ialah mewujudkan hubungan dan perkenalan dengan mad’u (taaruf). Di marhalah ini, anda hendaklah benar-benar merasakan kepada dirinya bahawa anda mengambil berat tentang dirinya dan bertanya khabar apabila dia tidak ada dan lain-lain. Ketika itu anda tidak membincangkan apa-apa tajuk mengenai dakwah sehingga hatinya benar-benar terbuka dan bersedia untuk memahami apa yang anda perkatakan mengenai dakwah dan mengambil pengajaran daripadanya. Penerimaannya terhadap dakwah yang anda kemukakan adalah berkadar dengan kejayaan anda memberikan perhatian dan memenangi hatinya di marhalah ini. Sebarang percubaan untuk berbincang mengenai apa-apa tajuk dakwah sebelum malalui marhalah ini mungkin akan menjadi faktor penolakannya. Marhalah ini mungkin memakan masa beberapa minggu.
Marhalah Kedua
Marhalah kedua ialah marhalah membangunkan iman yang lesu di jiwa mad’u. Di peringkat ini perbincangan mengenai persoalan keimanan tidak perlu dilakukan secara langsung. Adalah lebih baik jika perbincangn mengenainya mengambil pendekatan secara tidak langsung seolah-olah tanpa disengajakan, dengan cara mengambil kesempatan daripada melihat burung, tumbuhan, serangga atau mana-mana makhluk Allah. Di kesempatan tersebut, perbincangan mengenai kekuasaan kekuasaan Allah, kehalusan dan keagungan ciptaan-Nya dilakukan. Sebagai contohnya, dijelaskan kepada mad’u bagaimana tumbuhan tersebut tumbuh daripada tanah dan air yang sama. Ia melahirkan bahagian-bahagian yang berlainan seperti dahan, daun, bunga, buah, warna, bau dan rasa sedangkan ia disiram dengan air yang sama dan ditanam di tanah yang sama.
“Begitulah perbuatan Allah s.w.t yang membuat dengan kukuh tiap-tiap sesuatu”.
(Maksud an-Naml: 88)
Apakah ahli sains dengan teknologi canggih yang diciptanya mampu mencipta sebiji gandum (sebagai contoh) di makmal mereka; apbila ditanam dan disiram, akan menumbuhkan batang gandum? Sesungguhnya mereka tidak akan mampu melakukannya. Ini kerana menumbuhkan benih ciptaan Allah adalah rahsia Allah yang hanya diketahui-Nya. Manusia tidak mampu untuk menumbuhkan benih ciptaannya. Begitu juga sekiranya seluruh penduduk dunia bersatu untuk mencipta seekor lalat, mereka tidak akan mampu melakukannya. Ini kerana mencipta dan menghidupkan adalah hak kepunyaan Allah semata-mata. Begitulah seterusnya. Melalui perbicangan seumpama ini, dilakukan banyak kali dan memikirkan keunikan ciptaan Allah, Insya Allah akan  menjadikannya mengkagumi, mengagungi dan menyucikan Allah bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud:
“Dan mereka memikirkan tentang perciptaan langit dan bumi seraya berkata: “Ya Tuhan kami! Tidaklah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka”. (Ali Imran: 191)
Ayat ini menegaskan bahawa memikirkan penciptaan Allah menjadikan seseorang mengkagumi dan mengagungi Allah serta mendorong kepada mengingati hari akhirat, mengingati pembalasan yang akan diterima di sana, dan mendorong seseorang mukmin untuk memohon kepada Allah supaya menyelamatkannya daripada azab neraka. Begitulah, dengan membangkitkan keimanan kepada Allah, keimanan kepada Keesaan-Nya, keimanan kepada sifat kudrat dan kesempurnaan-Nya, hati akan mula hidup dengan mengenali Allah (Makrifatullah), sedar daripada kealpaannya dan bersedia untuk menyempurnakan keimanannya kepada hari akhirat dengan segala yang ada padanya; kebangkitan dari kubur, hisab dan balasan. Begitu juga, dia akan memahami tujuan kita diciptakan oleh Allah iaitu untuk beribadah kepada-Nya semata-mata. Dia tidak dapat menggambarkan bagaimana Allah menciptakan kita dengan siasia; tanpa tujuan.
Boleh jadi berguna kalau kita menjelaskan kepadanya (mad’u) persoalan kemuliaan yang Allah berikan kepada anak cucu Nabi Adam a.s; kemuliaan hasil daripada pemberian roh kepada mereka. Kebanyakan manusia alpa dan lupa terhadap kehidupan di aspek ini, dan mereka hanya hidup di aspek penciptaan mereka daripada tanah dan memenuhi tuntutan badan. Mereka lupa dan alpa bahawa aqidah yang benar dan sejahtera adalah tuntutan asasi kepada roh; padanya terdapat kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Begitulah seterusnya, perbincangan berlegar di sekitar persoalan keimanan. Ketika persoalan ini hidup di jiwanya, dia akan mula menilai semula kehidupannya sebelum ini (muraja’ah). Dia akan merasakan bahawa sekiranya dia terus berada di tahap lama; alpa, mencuaikan kewajipan, melakukan maksiat dan tidak mentaati Allah, dirinya akan terdedah kepada azab Allah di hari akhirat; hari yang tiada tempat lari dan penyelamat. Ketika itu, dia akan mudah dipimpin dan diberi tunjuk ajar supaya berpegang teguh kepada ajaran Islam.

Ade lg smbungannye…

Advertisements

Leave a comment »

Hari ini lagi..

Salamun’alayk..

Hari ni lagi..tak tau nk tulis ape lg..he2.. smlm pn xsmpt nk update.. hari2 meeting, pas2 asgnment..metg.. asgnmt..metg..asgnmt.. huh, sbr jela..dah d beri amanah n anugerah dr Dia, xblh nk wtpe, kne b’syukur jgk.. Td usrah pggerak, dis week ana kne present seerah (abu quhafah)..alhamdulillah, sme bjln lncar wlpn sbnrnye xabes stdy lg..hu2-disibukkn dgn hal2 duniawi wa ukhrawi, insyaAllah..ana pn xtau cmne blh lncar, slalu kalau ana xprepare msti cm sgkut2 n xblh nk ckp pnye la..tp td MasyaAllah..Dia bntu jgk..dgn ayat hfazannye yg ana xsmpt nk hfaz, tbe2 blh bace smpai abes..thanks Allah..moga pe yg dsampaikn mresap ke hati2 yg m’dgrnya..InsyaAllah.

Smlm mase tgh surf intrnet kt atas katil, tbe2 dpt 1 msg…

“Salam, akak ktne skrg?” -nur-

Me:  “Kt bilik je, knpe?”

Nur:  “Nur nk jmpe akk blh?”

Me: “Blh je..ktne n bile?”

………xde jwpn. Ana ingt nk naik blk die kejap mlm 2 tp tlupe sgt2 yg ana da jnji nk jmpe adik2 usrah n mlm ni jgk ade meetg ajk..blk pn da lmbt sgt, lgpun ade asgnmt yg nk kne abeskn..xsmpt lg nk jmpe die..sian nur, kblkgn ni mmg ana xslalu dpt duduk n sme2 ngn die. Ana pn check2 blk jdual hari ni, kot2 ada ruang2 kosong yg blh ana isi tuk jmpe die skjp..tp xde mlainkn mlm ni time usrah. Mase nk p class td ana pn taip la msg kt die..

” Salam, nur sori mlm td kte xsmpt nk p jmpe nur, nnt klu nur nk jmpe btau jela k..”

Ana t’pkse tulis cm2 sbb kalau nk tggu time free mmg ana sndiri pn xpsti. so, biarla die yg tntukan nk jmpe bile n ana akn try jgk luangkn masa tk die. dah byk kali sgt rsenye ana m’hmpakn die..ade je urusannye..pdhal blh je curi2 mse skit tk aplikasikn dkwh frdhiah 2..ntahla, pe la nk jd ngn nt ni??.. ..tbe2…..1 msg..

Nur: ” xpe…”

hmm..len mcm je..xblh jd ni, kne jgk jmpe ari ni!! tekad ana dlm hati.. ana da 3 sem knal die, ana jge MMS batch dorg dulu, intake yg paling rmai skali dlm sjarah kmpus ni..lbih dr 1600 stdnt..salah sorgnye die, knal mse kt msjid..dr org yg biase2 mkin lama mkin byk pgisian dlm diri die..ana sksikan sndiri prubahan yg agk drastik dpn mata ana. yg paling ketara skali pkaian, die smkin hari smakin m’jaga aurat dan prihatin dlm hal2 ibadah. Syukur sgt Allah temukan ana dgn adik ni.. kadang2 byk pgajaran yg kte blh ambil dr pgalaman n kisah hidup org lain. sbb 2 ana suke sgt dgr org cite ttg pgalaman die..kalau dulu akak2 rjin sgt share cite2 n sjrah2 hdup dorg n cmne proses p’hijrahan b’laku dlm diri dorg..tp skrg akak2 da rmai yg xde..smua da grad..yg ada pn xramai n xsmeriah satu mase dlu. Now, turn ana plk jd akak tk adik2 ni.. tp rasenye msih blm mmpu tk jd akk yg baik n b’manfaat tk adik2..slalu sgt xdpt nk bg p’hatian kt dorg..

B’balik kpd cite nur td..he2,blh plk.. Nur mmg sorg adik yg unik. wlpn die baru je b’hjrah ke arah yg lbh baik, tp smgt die MasyaAllah, sgt2 kuat. Trutama dlm mnuntut ilmu..die sgt2 m’beri pnekanan ttg ilmu trutama ilmu agama. die xnk jd org yg hanya tahu b’ckp tp hkikatnya kosong. sbb 2 die kurg ckp kcuali time dperlukn je..indahnya insan ciptaan Allah ni.. tp sygnya Allah uji die dgn 1 pyakit..sbb 2 kmi agk amk berat ttg die b’bnding adk2 lain. lgpn da xrmai adik2 yg still dtg msjd lg skrg, yg btl2 istiqamah blh dikire 2-3 org je. So, yg kekal ni akn dijaga sbaik mgkin..

Abes class tghri trus blk bilik jap cz baru kul 11.40 am. Metg kul 12. ana pn print la bnde2 yg dorg mntak tk metg nnt. pas2 mkn n trus p metg…kul 2 ade class en.burn..cm biase, die sgt suke cncel class last mnit. n kali ni die nk wt rplcement class mlm esok..xtau la jd ke x..then blk bilik..t’tido b4 asar 2. bgun2 je dpt msg lg…

“Salam, akk, kte sedih tgk keadaan skrg. Byk yg dah brubah..” -nur-

Ana da agak da, msti ade smthg hppen smpai die blh hntr msg cm2. die jarang hntar msg kt ana kcuali kalau ade problm or smthg. mlm pas usrah ana duk kt krusi kayu tepi kolej dgn die, die pn cite la mcm2 pe yg t’jadi kt die. Die sgt b’emosi td smpai byk bnde yg xptut die ckp tp t’lepas jgk. Mmg berat n sakit sgt lalu jalan ni..2 je yg dpt ana simpulkn kt die. kalau kte xsakit n penat, bukn p’juangn la namanya..nk xnk kne hadapi jgk..Alhmdulillah, spanjang p’bualan kmi td byk bnde yg kmi dpt muhasabah blk diri msing2..malu sgt kalau mgaku pembela Deen ni andai diri sndri jauh dari Allah, xde hbungan istimewa langsung dgn Dia..malu sgt2 kalau kte jd cm2..lps ni kami dcide tk jadikn stiap liqa’ kmi sama ada formal or x as medan muhasabah diri n ingat mengingati antara 1 sama lain..

Satu perubahan kecil insyaAllah mampu mengubah kseluruhan yg besar…

Fastabiqul khairat!! (^_^)

ilalliqa’..

Leave a comment »

~Ikhtilaat ikhwah akhwat~

Ana terfikir,adakah ana pernah melakukan ikhtilat(percampuran) diantara lelaki dan perempuan yang tidak ada maslahah dalam agama? Ana tak pasti,sama ada ana tergolong atau tidak,tapi mungkin sesiapa yang mengenali diri ana boleh membuat kesimpulan sendiri samaada ana pernah melanggar batasan pergaulan antara ikhwah/akhawat atau tidak yang boleh dikatakan sebagai ikhtilat.Tapi yang pastinya,syaitan keliling pinggang dan dia sentiasa berusaha untuk menyesatkan anak adam..

Ikhtilat diantara lelaki dan perempuan adalah diharuskan didalam islam sekiranya ia mempunyai kemaslahatan dalam agama contohnya dalam bidang muamalah seperti jual beli,pendidikan dan penyaksian di pengadilan.Namun perhungan itu mestilah seiring dengan batasan syariat islam.Ia mungkin akan menjadi haram apabila mereka melakukan perhubungan tanpa ada sebab munasabah yang dibenarkan seperti ikhwah dan akhawat berhubung just setakat untuk bertanya khabar,bercakap soal hati dan perasaan dan bersembang perkara yang melaghokan sehingga melanggar batas-batas perhubungan itu sendiri.

Pelanggaran batas-batas pergaulan muslimin-muslimat ini terjadi mungkin disebabkan kerana :

1. Belum mengetahui batas-batas pergaulan.
2. Sudah mengetahui, namun belum memahami.
3. Sudah mengetahui namun tidak mahu mengamalkan.
4. Sudah mengetahui dan memahami, namun tergelincir kerana lalai.

Ok,suka untuk ana berikan contoh dikalangan sahabat/sahabiah sekampus ana sendiri yang mostly melanggar batas prgaulan antara ikhwah dan akhawat. Ikhtilat yang tidak berlandaskan syara’ ni bukanlah berlaku kepada orang tidak berpendidikan agama sahaja,malah yang berpendidikan agama juga turut terjebak dalam perkara ini.Adakah ana tergolong sama?muhasabah diri balik caet!!

Kita mungkin sibuk menghiasi penampilan luar kita dengan menyimpan janggut, berkopiah ataupun dengan tudung labuh warna warni. Kita sibuk berhiaskan simbol-simbol font Islam, namun lupa substans Islam. Kita bersungguh belajar ilmu Islam namun tidak menfokuskan kepada pemahaman dan amal.Itulah yang berlaku pada masyarakat hari ini.

Di sini ana nak sebut tentang pelanggaran batas-batas pergaulan Ikhwah dan Akhawat masa kini:-

1. Tidak Menundukkan Pandangan (Gadhul Bashar)

Bukankah ada pepatah yang mengatakan, “Dari mana datangnya cinta? Dari mata turun ke hati”. Maka jangan kita ikuti seruan yang mengatakan, “Ah, tidak perlu gadhdhul bashar, yang penting kena jaga hati!”.

Namun, bukanlah menunduk pandangan sehingga terlanggar tiang tetapi cukup sekadar kita memastikan pandangan kita terjaga daripada melihat sesuatu yang tidak syarie. Lelaki memandang wanita dengan penuh nafsu dan tidak alah juga wanita yang berkelakuan demikian walau tampil ‘warak berbungkus’.Rasulullah SAW. Bersabda yang bermaksud,

1)”Pandangan mata adalah salah satu daripada panah-panah iblis, barangsiapa menundukkannya kerana Allah, maka akan dirasakan manisnya iman dalam hatinya”.

2)”Wahai Ali, janganlah engkau ikuti pandangan yang satu dengan pandangan yang lain. Engkau hanya boleh melakukan pandangan yang pertama, sedang pandangan yang kedua adalah risiko bagimu”. (HR Ahmad)

Dan firman Allah yang bermaksud:
“… maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit di dalam hatinya…” (Al Ahzab: 32)

2) Couple

Duduk berdua di taman-taman, kedai-kedai makan, berjalan berdua malah ada yang lebih licik dengan menggunakan platform rasmi yang bernama ‘meeting’ di tempat-tempat yang mencurigakan bagi yang terlibat dengan persatuan mahasiswa. Walaupun kebanyakan masyarakat sekitar tidak mempedulikan tindakan sebegini kerana menganggap mahasiswa/i berpendidikan yang berdua-duaan ini sedang berdiskusi tentang pelajaran atau tugas, namun apapun alasannya, maka menutup pintu fitnah ini adalah langkah terbaik dan wajib bagi kita.

Sememangnya masyarakat kian dirosakkan dengan istilah ‘jangan jaga tepi kain orang’. Inilah suatu racun yang sedang merosak dan menghancurkan fikrah ummah. Sudah tiada lagi ungkapan amar makruf nahi mungkar dikalangan masyarakat hingga menyebabkan anak-anak muda dengan sewenang-wenangnya berdua-duaan.perlu diingat bahawa couple boleh menjerumuskan kita kepada pelbagai jenis zina(boleh rujuk post ana yang lepas) Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:

“Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka jangan sekali-kali dia bersendirian dengan seorang perempuan yang tidak bersama mahramnya, kerana yang ketiganya ialah syaitan.” (HR.Ahmad)

3. “Cop awal-awal” Untuk Berkahwin

“Bagaimana enti? Tapi tiga tahun lagi baru kita kahwin. Ana takut enti diambil orang.” Ikhwah belum tamat belajar sehingga ‘cop’ seorang akhwat untuk menikah kerana takut kehilangan, padahal belum pasti hasrat itu akan tercapai. Hal ini sangatlah berisiko dan boleh mendatangkan permusuhan dan perpecahan bukan setakat semasa belajar, malah akan berlanjutan hingga melibatkan keluarga.

Bukankah Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam sendiri melarang kita daripada ‘cop awal’ atau bertunang terlalu lama. Dengan kata mudah ‘kalau rasa diri sudah berpunya dan serius dalam hubungan, eloklah dipercepatkan urusan akad antara kedua-duanya takut-takut terjerumus ke kancah maksiat.Sepertimana yang kita sedia maklumi,alam pertunangan banyak cabaran dan dugaan yang perlu kita rintangi.

Justeru, mana mungkin hubungan suci suami-isteri akan terbina kekal di atas timbunan sampah kemaksiatan.

4. Telefon Tidak ‘Urgent’

Menelefon dan berborak tidak tentu arah, yang tidak ada nilai significantnya sama ada soal pengajian mahupun soal tugas berpersatuan. Kalau setakat bertanya khabar, bercakap soal hati dan perasaan atau apa sahaja yang bersifat tidak syarie tanpa batas, saya gusar apa akan kita jawab di hadapan Allah nanti.(fakir-fikirkan..)

Erm,contoh yang paling dekat sekali dengan ana ialah sahabat-sahabat ana sendiri,yang ada certainnya,bersembang sehingga larut malam bersama buah hati masing-masing.Yela,sekarangkan dah ada macam-macam pelan berbual especially maxis.super saver la katernya..ish2.menambahkan dosa lagi adala sekiranya digunakan pada tempat yang salah..perlu diingat bahawa orang-orang barat sekarang sedang berusaha untuk menghancurkan islam dan menjadi musuh dalam selimut umat islam hari ini. barangkali salah satu caranya ialah dengan mempromosikan super saver sehingga melalaikan ummah hari ini.Bagi yang tak sependapat dengan ana minta maaf yer..:)

5. SMS Tidak ‘Urgent’

Saling berchatting via SMS mengenai hal-hal yang tak ada kaitannya dengan dakwah mahupun urusan penting, sampai tak sedar kredit dah habis. Sudah tiba masanya kita matang dan bermuhasabah dengan kehadiran teknologi yang sudah sekian lama kita nikmati. SMS tidak sepatutnya dijadikan medan melampiaskan nafsu serakah dengan berabang-sayang tapi sepatutnya dimanfaatkan untuk tujuan yang lebih murni dan berfaedah untuk menempah tiket ke syurga Allah Subhanahu Wataala.

6. Berbicara Mendayu-Dayu

Bercakap sambil tertawa kecil dan terdengar sedikit manja. Bukankah Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam melarang perempuan daripada bercakap dengan suara yang mendayu-dayu dan dibuat-buat untuk menarik perhatian lelaki.

Jadilah wanita yang bermaruah dengan sedikit bertegas bila bercakap dengan lelaki yang bukan mahram. Si lelaki pula, jadilah mukmin yang ‘gentleman’ dengan menghormati perempuan mukminat. Hormat dalam erti kata menjaga dan memelihara maruah kaum hawa yang bakal menjadi tempat letaknya zuriat kita, penerus generasi beragama masa depan.

7. Yahoo Messenger/Chatting Yang Tidak ‘Urgent’

Laman YM adalah termasuk satu kemudahan. Tidaklah berdosa bila ingin menyampaikan hal-hal penting di sini. Namun menjadi bermasalah bila topik perbicaraan melebar entah ke mana dan tidak menfokuskan kepada dakwah kerana khalwat secara maya mudah untuk berlaku.(terasakah aku?kerana ana juga mempunyai YM..YaAllah,aku memohon kepadamu daripada melakukan perkara sia-sia)

Tuntasnya, persoalan ikhtilat antara ikhwah dan akhawat, bagaimana dengan kita? Berdasarkan dalil-dalil yang dikemukakan, jelaslah kepada kita bahawa pergaulan atau ‘ikhtilat’ di antara lelaki dan wanita tanpa sebab-sebab munasabah yang dibenarkan adalah dilarang sama sekali dan membawa kepada dosa.

Maka sewajarnya ke atas kaum adam dan hawa menjaga batas-batas pergaulan harian mereka diantara satu sama lain. Ini kerana ‘ikhtilat’ yang melanggar batas-batas syariat akan menyebabkan fitnah serta kerosakan hati dan akhlak di kalangan masyarakat Islam. Seterusnya ia boleh menjatuhkan martabat kita sendiri.

The most important,bagi yang belum mengetahui tentang ikhtilat,cuba-cubalah untuk memahaminya,dan bagi yang sudah memahami mari kita mengamalkan ilmu yang kita sudah sedia maklumi..ana sekadar berkongsi ilmu yang sedikit ini dengan antum semua.dan selepas ini,menjadi tanggungjawab ana untuk berusaha memperbaiki diri dalam perhubungan antara muslimin dan muslimat.wallahu’alam

~orang yang menulis tidaklah sebaik orang yang membaca~

Leave a comment »

Hari ni..

Bismillahirrahmanirraheem..

Hari ni hari jumaat, 15 feb 2008 b’samaan dgn 9 safar 1429h..

hmm..ape motif ana sbnrnye nih?hu2..xtau nak ckp pe..tgh blur2 lg slps mengerahkn sluruh tnaga dan kkuatan mlm td utk myiapkn 1 asgmt yg direject oleh my lcturer. Tp bkn grup kmi je yg kne wt blk but 1 class..xmnepati kriteria yg di hrpkn..xheran sgtla cm2 cz orgnye sgt2la high expctation 2 us. nk buat smthg yg xpnah t’fkir lg dlm otak mnusia. kmi pn silap jgk cz slalu sgt buat keje last minit so xdptla nk buat yg t’baik..(memandangkn masing2 bz mgalahkn naib canselor..)he2..xleh nk wtpe la.

This week mmg xblh nk focus pd Persiha cz ana n kbykn ajk sgt2 la sibuk dgn urusan stdy knon2nye..dgn asgnmtnye, quiz, test, presentation..so psatuan 2 cm trabai skt la this week..pdhal next week da ade event bsr plk 2..relax je msing2..cm da pro sgt wt kje last minit 2..hmm..sian persiha diabaikn mggu ni..

ana mmg xblh nk t’lalu fkus dgn prgram da skrg cz da sem akhir. nk grad on time!!xnk jd salah sorg dr pyumbang fitnah kpd org2 yg b’grak tk wadah2 islam yg mne slalunye org akn ckp bila join psatuan islm or sbuk dgn keje2 dkwah stdy jd down..pastu extend..xnk la m’benarkn fhaman mgarut cm2..ptutnye lg sibuk kte dgn keje2 dkwh, lg excellent la stdy kte sbb kte bkn cm org lain, yg hnya bkerja utk psatuan n kbyknnya duniawi semata,tp kte bkerja krn Allah, krn cinta kte pd Dia dan deen ni n gnjarannya mmg xnmpk skrg..n no wonder cz bntuan dan p’tolongan dr Dia sntiasa akn myusul slps sgala pgorbanan yg kte curahkn utk jln ni.

” Wahai org2 beriman, jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akn menolongmu dan meneguhkan keduduknmu..”

(muhammad:4)

Ana fhm sgt2 cmne rsenye ble kte sbuk dgn kje2 islami tp dlm mse yg sama kte xp’form sgt dlm stdy..ana fhm..mmg t’tekan je rase..ps2 rse cm da xnk kuar jmpe org rmai, xnk jmpe adik2,akak2,rkan sekelas, shbt2 sperjuangan..malu yg tramat sgt. tp pernah ke t’fikir btapa bruntungnya kte yg Allah pilih utk brada dijalan ni? xsmua org jd pilihan Dia. dan utk smpai ke tahap ni kte mmg akn mlalui 1 fasa dimana kte akn diuji utk mnentukan sjauh mne ksanggupan kte utk trus brada di jln ni?

” apakah kamu mengira bahawa kamu hanya akn dibiarkn dgn b’kata ‘kami beriman’ sedangkan kamu belum DIUJI?”

(ana xingt surah pe..nnt ana cari blk..teruk btl la!!)

so da tntu la kte akn mlalui fasa t’sebut. dan perlu kte ingt bukn skali dua je kte akn diuji tp stiap mse..bruntunglah org yg mne bile skali die xdiuji, hatinya trus resah gelisah mmikirkan knape Allah xbg uijan pd die cz die tahu jln ni bukn jln yg mudah, penuh onak duri, penat, sakit, xselesa, rimas, tertekan, kecewa dan sbagainya. Tp kalau kte hanya m’harapkn yg mudah,senang dan selesa je selalu, bukn ini tmptnya. Jln ni lain, org yg mlaluinya akn jatuh, tersungkur, terluka berkali2 dan bangun kmbali utk mneruskn p’jalanan sehingga ke destinasi akhir iaitu b’temu Tuhannya dan d situlah sgala ksakitan dan luka spanjang p’jalanan td diubati oleh yg Esa dgn limpahan redhaNya dan gnjaran syurga yg kekal slamanya..

Ya ayyuhal ikhwah..FaStABiQuL KhAiRaT!! (^_^)

Leave a comment »

DAKWAH FARDHIAH- uslub dan marhalah

USLUB DAN MARHALAH

Kita hendaklah memahami realiti muslimin yang menjadi medan dakwah kita (di sini kita hanya membincangkan mengenai urusan mendakwah kaum muslimin supaya kembali kepada Allah). Ini kerana tuntutan sekarang ialah memindahkan mereka dari realiti hidup yang menguasai mereka pada hari ini. Mereka hidup dengan kefahaman yang silap, malas beramal untuk Islam, bersikap keterlaluan dan lain-lain. Kita hendaklah memindahkan mereka kepada suasana kehidupan yang baru; kehidupan yang memahami Islam dengan kefahaman yang lengkap sempurna sebagaimana yang dibawa oleh Rasulallah s.a.w.. Kita juga perlu memindahkan mereka kepada memahami tuntutan Islam yang sempurna dan memahami cara merealisasikannya menurut kaedah yang paling sempurna dan betul.
Melalui penelitian dan kajian terhadap masyarakat kita, kita akan mendapati bahawa kelemahan iman atau kelumpuhan iman di jiwa, tidak memahami hakikat Islam dengan sebenarnya dan serangan pemikiran adalah faktor utama yang menyebabkan kaum muslimin berada dalam suasana yang ada pada hari ini. Ia juga merupakan faktor utama yang membolehkan musuh-musuh Allah menjadikan sebahagian kaum muslim sebagai kuda tunggangan mereka untuk memerangi Islam; secara mereka sedari atau tidak. Janganlah diharapkan kesedaran, tindakan, amal atau hasil yang baik untuk Islam daripada mereka ini, melainkan setelah iman dibangkitkan dari dalam jiwa mereka terlebih dahulu. Dengan itu iman akan mendorong mereka kepada mengenal Allah dan memahami Islam, beramal dan berjuang untuk Islam serta mempertingkatkan diri kepada martabat para ‘amilin yang salih.
Mungkin berfaedah kalau kita peringatkan di sini bahawa beriltizam dengan tertib dalam menaiki tanggi menuju martabat para ‘amilin adalah suatu yang pasti dan maha penting. Ini kerana tanpanya boleh mengakibatkan kemunduran, kejatuhan lau mengambil sikap berdiam diri dan duduk berpangku tangan. Kita akan mulakan dakwah dengan menyeru seorang yang lalai. Kemudian beransur-ansur mempertingkatkannya dari satu marhalah ke satu marhalah. Kita sebutkan berdakwah kepada golongan ini di sini adalah sebagai menjelaskan bagaimana memulakan dakwah dengan golongan ini. Walau bagaimanapun, pada hakikatnya, terdapat individu yang baik dan lebih mudah menerima dakwah. Orang yang seperti inilah yang patut diberikan keutamaan demi menjimatkan waktu dan usaha. Kebanyakan muslim pada hari ini sibuk dengan urusan dunia dan lalai daripada beribadat kepada Allah s.w.t dan mentaati perintah-Nya. Mereka seperti sekumpulan manusia yang sedang nyenyak tidur. Di sebelah mereka terdapat api yang marak menyala dan akan membakar mereka sekiranya mereka masih lagi tidur. Di kalangan manusia yang sedang nyenyak tidur, terdapat mereka yang tidak tidur dan menyedari apa yang berlaku di sekeliling, tetapi tidak mampu memadamkan api yang sedang membakar. Ketika itu kewajipan mereka ialah segera membangunkan manusia yang nyenyak tidur supaya setiap mereka menyedari keadaan masing-masing dan menjauhkan diri daripada api. Sebarang usaha untuk memperingatkan mereka yang tidur dari bahaya api akan menjadi sia-sia, jika dilakukan sebelum mereka terjaga dari tidur. Mereka tidak akan mendengar dan mentaati peringatan itu kerana mereka sedang nyenyak tidur. Jadi mereka mestilah dibangunkan terlebih dahulu barulah diberikan peringatan.
Dalam banyak kes, ketika usaha membangunkan orang yang sedang nyenyak tidur dilakukan, mereka tidak mahu bangun kerana sedang enak tidur dan tidak mahu diganggu. Ini kerana dia masih tidur dan belum lagi sedar. Jika dia benar-benar sedar dari tidurnya dan melihat api yang sedang membakar, nescaya dia bersegera menyelamatkan diri. Kata-katanya bahawa dia telah sedar tidak boleh dipercayai sepenuhnya kecuali apabila diikuti dengan tindakan menjauhkan diri dari api itu. Demikianlah sikap daie terhadap mad’unya (orang yang diseru). Dia mesti bersabar di dalam usahanya menyeru mereka kepada Islam. Dia mesti sanggup menghadapi tindak balas mad’unya seperti perbuatan jahat dan cercaan. Dia mesti mengharapkan balasan usahanya daripada Allah dan mengikuti jejak langkah junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. Baginda menyeru menusia dan terdedah kepada gangguan dan cercaan. Baginda tetap bersabar dan terus meneruskan dakwah sambil berdoa yang bermaksud:
“Wahai Tuhanku! Berilah hidayah kepada kaumku kerana sesungguhnya mereka tidak mengerti”.
Di dalam pengertian ini al-Iman asy-Syahid Hassan al-Banna berkata:

“Jadilah kamu ketika menyeru manusia seperti pokok buah-buahan; mereka membalingnya dengan batu dan dia menggugurkan buah kepada mereka”..
bersambung lagi..

Leave a comment »

DAKWAH FARDHIAH- Mukadimah

Bismillahirramanirraheem..  
Menyeru manusia kepada Allah s.w.t (ad-da’wah ila Allah) adalah kewajipan setiap muslim dan muslimat di setiap masa. Terutamanya di zaman kita ini, ia lebih wajib kerana umat Islam pada hari ini terdedah kepada serangan jahat musuh-musuh Allah s.w.t yang bertujuan mencabut teras dakwah Islam dari jiwa umat Islam. Menyeru manusia kepada Allah s.w.t adalah satu kemuliaan yang besar kepada pendukung dakwah. Firman Allah yang bermaksud:

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh dan berkata:  ‘Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri.” (Fushilat: 33)

Menyeru manusia kepada Allah s.w.t menghasilkan pahala dan ganjaran yang besar dan tidak ternilai sebagaimana pengakuan Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Jika Allah s.w.t memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda, itu lebih baik bagimu daripada setiap apa yang disinari matahari.” (Riwayat at-Tabrani)

Menyeru manusia kepada Allah s.w.t dan kepada jalan yang benar, adalah sebaik-baik urusan dan amat perlu diketengahkan, terutama di zaman ini yang berkecamuk dengan pelbagai kefahaman dan ideology, trend semasa yang memperbodoh, menyesat dan menyelewengkan. Menyeru manusia kepada Allah s.w.t adalah salah satu peringkat (marhalah) yang penting dalam amal Islami yang dilakukan secara bersungguh-sungguh. Ia merupakan marhalah ta’arif (memperkenalkan), yang mendahului marhalah takwin (pembentukan). Di sana terdapat dakwah ‘Ammah (dakwah umum) yang dicernakan melalui pidato, ceramahceramah, majlis-majlis ilmu, media masa seperti buku-buku, risalah-risalah, suratkhabar, majalah, kaset dan lain-lain. Di sana juga terdapat dakwah Fardiah (dakwah individu) yang tidak kurang pentingnya. Perbincangan mengenai dakwah fardiah ini akan kita perkatakan secara mendalam di sini:
Pertama: Mengenai methodologi dan peringkat-peringkat dakwah fardiah.
Kedua: Mengenai keistimewaan dakwah fardiah dan ciri-ciri para daie yang melaksanakan tugas ini.
Bersambung…

Leave a comment »

Kem Kepimpinan Permas

Salamun’alayk..

Utk mkluman smua, skrg ni sdg b’langsungnya Kem Kpimpinan Permas di sekitar kawasan kmpus ni.. kem yg d adakn ni khas buat barisan kpimpinan Permas 4 dis smester. lbih kurg mcm tamrin la jgk.  Alhamdulillah, mlm td ana tlh diberi ksempatan utk mengikuti 1 slot khas yg disampaikan oleh super duper senior ADESA a.k.a Permas dlu iaitu Al-Akh Azmil Bin Abrar.. penyampaian ttg bberapa topik iaitu ” poyo yg cemerlang”(tah pape tah tjuk ni..he2), “ISLAM itu indah”, ” Cinta itu buta” dan “Untukmu teman”..

Teknik penyampaian beliau yg agak ringan n mudah diterima oleh smua wlaupun adik2 baru. Dgn lawak2 yg sengal m’buatkn kmi xngntuk n xbosan pn. Slot mlm td habis kira2 jam 11.30 mlm dan para pserta diberi minum mlm sblm melangkah ke alam lain dan akn mlakukan qiyamulail pd jam 4 pagi..

Kem akn blangsung selam 3 hari 2 malam sehingga petang ahad ni.. ana xdpt nk mengikuti smua slot atas sbb wujudnya urusan2 yg perlu diutamakn..didoakn moga prgram b’jalan lancar dan mendapat impak yg positif buat para pewaris AMANAH BESAR ini..insyaAllah.

Allahu ta’ala a’lam wa ilalliqa’..

Leave a comment »